~ Ya Allah! Apabila rezekiku ada di langit, maka turunkanlah bagiku, apabila di dalam bumi maka keluarkanlah untukku, apabila di laut maka naikkan, apabila jauh maka dekatkanlah bagiku, sekiranya dekat maka permudahkanlah untukku, sekiranya sedikit maka perbanyakkanlah dan sekiranya sedia banyak maka permudahkanlah untukku mendapatkannya, juga berilah keberkatan terhadap rezeki tersebut dan berikanlah rezeki padaku sebagaimana yang kujangka, dengan rezeki yang halal dan baik, serta banyak lagi berkat sehinggakan ku tidak memerukan sesiapa selain dariMu, dan jadikanlah kedua tanganku ini berada di atas dengan suka memberi dan menderma, dan jangan jadikan dua tanganku ini di bawah dengan suka meminta-minta, sesungguhnya Dikau amat berkuasa ke atas setiap sesuatu. Amin. ~

Monday, April 21, 2014

Breakfast .. perlu ke?


Assalamualaikum dan selamat sejahtera....

MG doakan semoga semua pengunjung blog MG sihat walaifiat.. MG harap semuannya dah breakfast..

Sekiranya belum sempat breakfast, berhenti seketika, ambil sedikit breakfast, kerana ia sangat penting..

Mungkin ramai yang mengabaikan pentingnya mengambil sarapan..

Hari ni MG nak share breakfast merupakan salah satu diet harian yang sememangnya perlu diambil. Terdapat 6 sebab utama mengapa breakfast ni penting sebelum meneruskan aktiviti harian;

1. Memberikan kita lebih tenaga

Tubuh memerlukan tenaga yang cukup untuk menjalankan aktiviti di pagi hari dan tenaga tersebut dapat diperoleh dgn mengambil sarapan pagi. Ini membuat badan kita tetap fit dan tidak cepat letih.

2. Menyegarkan otak

Otak juga mendapatkan nutrisi dari sarapan sehingga otak dapat berpikir dengan lebih baik dan cepat. Selain itu sarapan pagi juga boleh membantu meningkatkan konsentrasi.

3. Mencegah gastrik

Sarapan pagi membuat perut dipenuhi makanan sehingga dapat meneutralkan asid gastric. Perut yang terlalu lama kosong dapat mengakibatkan rasa pedih dan berakibat sakit gastrik.

4. Membantu perkembangan anak

Bagi pelajar sekolah, konsentrasi belajar, kemampuan berpikir, daya mengingat akan meningkat jika sudah mengambil sarapan. Anak pun jadi lebih mudah memahami pelajaran yang diajar dan keperluan nutrisi untuk perkembangan anak turut dipenuhi.

5. Menyihatkan badan

Sarapan pagi membuat tubuh terhindar dari kolestrol. Ini kerana sarapan mampu mendorong metabolisme sehingga produksi enzim yang meningkatkan kolestrol berkurang. Selain itu, sarapan secara rutin juga bisa mengecilkan lingkar pinggang hingga 5cm. Satu hal yang perlu dititikberatkan, portion sarapan hendaknya tidak terlalu banyak, kerana ia akan mengganggu aktiviti.

6. Menghindari makan tak terkawal

Sarapan pagi menghindarkan kita dari rasa lapar berlebih. Jika tidak sarapan, yang terjadi adalah rasa lapar mengakibatkan portion makan untuk lunch akan menjadi lebih banyak dan memberi peluang untuk mengambil banyak kudapan. Kudapan2 inilah yg akan menyebabkan kegemukan.

Betulkan seperti yang bagitau awal2 tadi, BREAKFAST adalah sangat penting. Banyakkan  manfaat breakfast ni, so lepas ni jangan di pandang ringan..

Happy weeken uols... Luv uols

Fast Action Fast Result
http://www.ebookniaga.com/sorryboss/suemohd%20

Sue Mohd Si Mama Gorgeous
013.510.005

Never stop to HELP OTHERS TO HELP OTHERS TO HELP OTHERS

No comments:

Post a Comment